A februári boldogságórákon a megküzdés gyakorlására helyeztük a hangsúlyt, vagyis arra, hogyan tudjuk kezelni a mindennapi nehézségeket, kihívásokat. A farsangi időszakhoz kapcsolódva a témát játékosan, mégis mély tartalommal közelítettük meg: szuperhősöket kerestünk, akik erős harcosként bátran néznek szembe az akadályokkal.
Beszélgetésünk elején a gyerekekkel együtt összegyűjtöttük, mik lehetnek a hétköznapok „ellenségei” – ilyenek voltak például a veszekedések, a félelmek, a hibázástól való szorongás vagy éppen a fáradtság. Ezután közösen gondolkodtunk azon, milyen tulajdonságokra, belső erőre van szükségünk, hogy ezeken úrrá tudjunk lenni.
A téma mélyebb megértését segítette egy különleges mese is: „A szamuráj szerencséje” című japán történetet olvastam fel a gyerekeknek. A mese üzenete – a kitartás, a belső erő és a szerencse kérdése – remekül illeszkedett a megküzdés témájához. A mese után beszélgettünk a szamurájok világáról: kik voltak ők, milyen értékeket képviseltek, és hogyan maradtak hűek a céljaikhoz nehéz helyzetekben is.
Ezután mindenki elképzelhette a saját belső szamuráj énjét. Feltettük a kérdéseket:
– Milyen lenne a te szamuráj éned?
– Milyen különleges képességed lenne, ami segítene túljutni a nehézségeken?
– Mi adna erőt, amikor úgy érzed, nem bírod tovább?
A foglalkozás végén mindenki elkészíthette a saját szamuráj páncélját, amely szimbolikusan megjelenítette a belső erőforrásokat: bátorság, türelem, szeretet, barátság, jókedv, vagy éppen a humor. A gyerekek örömmel rajzoltak, színeztek – mindeközben végig arról beszélgettünk, hogy ők maguk is lehetnek a saját életük hősei.
A gyerekek sokat tanultak önmagukról, és új eszközöket kaptak a mindennapi kihívások kezeléséhez.
Kadaravek Judit